Utstein Kloster

Vår gode nabo Utstein Kloster er Norges eneste bevarte middelalderkloster og ligger nydelig plassert i hjertet av Utstein Gard. Bygningene og området har opp igjennom tiden blitt brukt allsidig og har vært både høvdingesete, kongsgård, kloster, herregård og slektsgard. Nå er det museum.

Foto: Anne Lise Norheim

Utstein Kloster er i dag forvaltet av Museum Stavanger (MUST). Museet setter opp konserter og publikumsarrangementer gjennom året, og har en samarbeidsavtale med Utstein Kloster Hotell som leier ut lokaler til kurs, konferanse, overnatting og selskap. Disse aktørene, samt Utstein Pilegrimsgard og Galleri Utstein utgjør sammen med Utstein Gard/Klostergarden bedriftsnettverket VisitUtstein.

Klosteret ble bygd fra 1260-årene, men det er mulig at noen bygningsdeler er eldre og skriver seg fra et tidligere kongsgårdanlegg for Harald Hårfagre. Kirken er enestående i sitt slag i Norge, med tårnet plassert midt mellom kor og skip.

Utstein Kloster er kanskje mest kjent for tiden fra 1263-1537, hvor det fungerte som kloster for Augustinerordenen. Munkene var presteviede kanniker. De hadde en streng disiplin med regelmessig bønn, skriftlesning og messer. Klosteret har neppe hatt mer enn tolv kanniker på det meste, men hadde trolig et betydelig antall tjenestefolk som stod for blant annet gårdsstell, bygningsarbeid og matlaging. Klosteret eide betydelige jordeiendommer og hadde nok inntekter til å brødfø 250 personer årlig.

Etter reformasjonen i 1537 var klosteret ubebodd i lengre perioder og bygningene forfalt. Anlegget ble satt i stand av familien Garmann, men til dels sterkt forandret. Klosterbygningene var våningshus for Utstein Gard fram til begynnelsen av 1930-årene. Selve kirken ble gitt til den norske stat i 1900 og i 1935 ble klosteret overtatt av Stiftelsen Utstein Kloster. Utstein Kloster åpnet som museum i 1965. Stiftelsen Utstein Kloster ble konsolidert med MUST i januar 2012.